Mens sana in corpore sano

2016-08-15_13-55-38



Een gezonde geest in een gezond lichaam (Decimus Junius Juvenalis, ca. 62-142). Dat uw lichaam de tempel van uw geest is, staat vanouds ook beschreven in de Bijbel. Behandel uw lichaam dan ook als zodanig, ga er zorgvuldig mee om!

In onze Body & Mind zaal hebben wij een rustruimte willen creëren binnen ons centrum. Prachtig gelegen aan de zuidzijde van ons pand, uitkijkend over de natuur. Daarnaast kunt u de lessen van zeer gedreven en deskundige instructeurs volgen. Regelmatig volgt ook het Body & Mind team workshops en opleidingen om hedendaags geschoold te blijven én monitoren wíj daarmee de kwaliteit van ons leskader voortdurend!

Yoga & Pilates zijn twee trainingsmethodes die zorgen voor een gezonde geest in een gezond lichaam. Onderzoeken wijzen uit dat de stressreducerende effecten van beide trainingsmethodes veel betekenend en krachtig zijn. En daarmede een aanrader als waardevolle aanvulling op uw kracht- en cardiovasculaire trainingen.

YOGA

is als wetenschap duizenden jaren oud. Zij is ontwikkeld in India. Er zijn in de loop der tijd vele verschillende richtingen ontstaan.

Yoga is een wetenschap, maar een subjectieve. Terwijl de Westerse wetenschap als eis vooral heeft dat een verschijnsel objectief moet kunnen worden aangetoond, is het bij Yoga zo, dat u vooral naar binnen kijkt. U gebruikt uw eigen ervaring als toetssysteem van de vraag of de beweringen die gedaan worden waar zijn.

Als u ooit in uw leven in Frankrijk bent geweest, zal niemand u er meer van kunnen overtuigen dat het niet bestaat. Zo gaat het ook in de Yoga. Er wordt van alles beweerd over Yoga maar u hoeft niets te geloven. Yoga is een ervaringswetenschap. Omdat de ervaringen zo overtuigend zijn, gaan er steeds meer mensen Yoga beoefenen.

Yoga bestaat in diverse vormen. Een daarvan is hatha yoga. Hatha is sanskriet voor zon-maan, de oeroude symbolen voor lichaam en geest. Yoga betekent eenheid. Hatha yoga is lichaam en geest tot eenheid brengen door lichaamshoudingen te oefenen (asanas), door de ademhaling ritmisch te beheersen (pranayama) en door te mediteren (dhyana). Alle vormen van hatha yoga hebben het doel een bewuster leven te leren leiden.

Wij bieden u verschillende vormen Yoga: Anusara Yoga, Iyengar Yoga, Power Yoga , Yoga therapie , Flow Yoga en Meditatie.


HOT YOGA



WAT IS HOT YOGA?
De oorsprong van YOGA vinden we terug duizenden jaren geleden in India. BIKRAM STYLE YOGA is slechts één stijl van YOGA en hoe is deze dan ontstaan? Bikram Choudhury is een welbekende HATHA YOGA master die dertig jaar geleden een speciale stijl van yoga heeft ontwikkeld. Bikram begon al met yoga toen hij 4 jaar oud was. Hij ontwikkelde zich als marathon loper en was een kampioen gewichtheffen. Toen hij 20 jaar werd, blesseerde hij zijn knie ernstig en doctoren stelde de diagnose dat hij niet meer zou kunnen hardlopen. Maar, na 6 maanden van YOGA THERAPY, was hij totaal herstelt. Hierna besloot BIKRAM YOGA STUDIOS te openen in India en vervolgens over de rest van de wereld. Inmiddels is de naam van de studios omgevormd naar het meer westerse HOT YOGA studios waarin op verschillende wijze yoga lessen gegeven kunnen worden. En niet alleen meer BIKRAM STYLE ONLY.

BIKRAM STYLE is een serie van 26 yoga poses die men uitvoert in een verwarmde ruimte. Daarnaast kunnen er vele andere series van poses aaneengeschakeld worden voor verschillende doeleinden, dan noemen we het HOT FLOW YOGA. in variaties als HOT 60 ( 60 minuten ) , HOT 90 ( 90 minuten ) .


WAT ZIJN DAN DE VOORDELEN VAN HOT YOGA?
Wanneer u regelmatig yoga beoefent, kunt u soms geïrriteerde spieren krijgen en sommige oefeningen/poses zijn moeilijk uit te voeren. Het voordeel van een verwarmde ruimte is:
- dat uw spieren beter beschermt zodat de u dieper kunt stretchen,
- uw spierkracht kunt verbeteren,
- uw lichaamsporiën zich openen voor detoxification (ontgiften),
- vergroot de mogelijkheden voor gewichtsverlies en
- verhoogt het hartritme voor betere cardiovasculaire activiteit

ER ZIJN NOG MEER VOORDELEN
Het praktiseren van HOT YOGA ontwikkelt de mentale vaardigheden als vertrouwen, zelfbeheersing, concentratie, volharding en geduld.
Als we ons meer bewust zijn over ons innerlijke gevoel, ervaren we hoe gebeurtenissen, interactie en stress ons beïnvloeden. Als we ons bewust zijn en wetenschap hebben van ons innerlijke gevoel dan kunnen we onze reactie hierop ook oefenen. Dit helpt ons onze emotionele gevoel in balans te brengen .


PILATES

Pilates is een oefeningssysteem dat in het begin van de 20ste eeuw ontwikkeld werd door Joseph Hubertus Pilates. Hij was zelf een uiterst zwak kind dat aan astma, reumatische koorts en rachitis leed. Vastberaden zijn zwakheden te overwinnen werd hij een bedreven gymnast, skiër, bokser, bodybuilder, zwemmer en trainer in zelfverdediging. Daarnaast had hij een grote interesse voor karate en yoga. Zo bracht hij de Oosterse en Westerse disciplines tezamen om zijn ‘lichaam-geest’-concept te ontwikkelen dat aan de basis ligt van het Pilates systeem.

Deze bijzondere bewegingsmethode is niet te vergelijken met welke andere trainingsvorm dan ook. De methode bestaat al jaren, maar toch past Pilates perfect in deze tijd van onthaasten, waarin mensen op zoek zijn naar nieuwe methoden om drukte, burnout en stress te lijf te gaan.

Het pilates systeem werkt volgens de volgende acht principes: correcte houding, concentratie, controle, centrum of ‘Powerhouse’ (Deze bestaat uit de buik-, lage rug- en bilspieren), vloeiende beweging, precisie, ademhaling en coördinatie.

Lekker in uw vel zonder spierpijn en zonder over uw grenzen te gaan. Tijdens de uitvoering van de oefeningen heeft u genoeg tijd om na te gaan of u een oefening precies op de juiste manier doet. U bent heel intensief aan de gang, echter zonder dat u uw spieren overbelast. Vooral de dieper gelegen spiergroepen worden met Pilates getraind. Het resultaat is dat u bijna ongemerkt beter in uw vel komt te zitten met sterkere spieren en een betere conditie.
Pilates zorgt voor een optimale lichaamshouding en bewegingsvrijheid. De oefeningen zorgen voor meer controle in de meest instabiele delen van het lichaam en de bewuste ademhaling ondersteunt het geheel. Al met al draagt de methode bij tot de gezonde, functionele levensduur van het lichaam, iets wat goud waard is….

Onder leiding van gediplomeerde instructeurs worden er 4 soorten lessen gegeven. De instructeur zorgt ervoor dat deze lessen professioneel en sfeervol worden aangeboden. Ook is het mogelijk om alle lessen in Small Groups of als Personal Training te volgen.

DE LESVORMEN

HOT 90

Deze HOT yoga les bestaat uit een serie van 26 postures en 2 ademhalingsoefeningen in een ruimte verhit naar 40 graden. De (statische) postures worden herhaald zodat u zichzelf direct kunt verbeteren in de tweede set. De moeilijkheidsgraad van de postures zijn voor alle levels te volgen. De les duurt 90 minuten.

This HOT yoga calss consists of 26 postures and 2 breathing excercises in a room heated to 110 F . The (static) postures will be repeated, so you can directly improve in the second set.

HOT 60

Deze HOT yoga les bestaat uit een verkorte versie van de HOT 90 les. De les wordt in dezelfde 40 graden ruimte gegeven maar is bedoeld voor diegene die houden van korte yoga sessies. De moeilijkheidsgraad van de oefeningen zijn gelijk aan de postures uit de HOT 90 class.

This HOT yoga class is a shortened version of the Hot 90 class. This HOT yoga class takes place in our heated to 110 F class room. A perfect training of the body and mind for those who like shorter yoga series.

HOT YOGA FLOW

HOT Yoga flow is een dynamische en intensieve HOT yoga les die wordt gegeven in onze HOT yoga studio van 40 graden. Synchroniseer tijdens deze 60 minuten les uw adem terwijl u van de ene in de andere postures overgaat! Een voortreffelijke total body workout van 60 minuten.

HOT Yoga flow is an dynamic and intensive hot yoga class given in our Body & Mind studio heated to 110 F. Synchronyse during the 60-minute class with your breath while moving from one to the other yoga posture. A great total body workout of 60 minuten.

Iyengar Yoga

Iyengar Yoga wordt gegeven volgens de methode van B.K.S. Iyengar, geboren in 1918 in Pune, India. Hij heeft de klassieke yogahoudingen ontdaan van de Indiase mystiek door ze diepgaand uit te werken en te systematiseren. Hij schreef ook het boek: Light on Yoga.

Belangrijk en kenmerkend van Iyengar Yoga is het ontwikkelen van kracht, uithoudingsvermogen, correcte lichaamshouding en je emotionele stabiliteit. Dit gaat samen met het verkrijgen van meer lenigheid, en van een diepere ontspanning. Door het gebruik van hulpmiddelen kan iedereen de gunstige effecten van de yogahoudingen ervaren.

De yogales bestaat uit een aantal actieve en inspannende houdingen (asana) en ademhalingsoefeningen (pranayama). Op een intensief en dynamisch manier en met grote precisie worden deze houdingen beoefend. Iyengar Yoga is meditatie in actie. Elke cel in het lichaam wordt geactiveerd en de concentratie verspreid zich door het hele lichaam. Daardoor onstaat er een diepe rust in de geest. Aan het einde van de les is er tijd om te ontspannen.

Door de duidelijke, overwegend fysieke benadering is Iyengar Yoga goed te volgen en te doen.

*Flexibiliteit, Kracht, lenigheid en balans

Anusara Yoga

Soft Heart. Sharp Mind. Radiant Body! Een groeiende, moderne yoga stijl die in de Verenigde Staten is ontstaan. Anusara zegt “JA” tegen het leven en alles dat het leven mooier maakt en zoekt naar het goede in onszelf. Vijf Universele Belijnings Principes helpen de student zich in lijn te brengen met deze energie en zo tot meer kracht, vrijheid en groter welzijn te komen. Terwijl Anusara de verschillen tussen mensen met hun krachten en beperkingen respecteert, zijn de dynamische lessen fysiek inspannend, dus bereidt u voor om in de les te werken! In Anusara wordt veel in de Vinyasa (vloeiende )stijl les gegeven met tussendoor het langer vasthouden van poses met meer uitleg.

*Flexibiliteit, Kracht, lenigheid en balans

YOGA FLOW

YOGA FLOW
Een dynamische yogales. Bij deze pittige en fysiek inspannende les ligt de nadruk op op het strekken van de spieren en het verwarmen van het lichaam om zo spanningen en blokkades los te laten. De ademhaling speelt een cruciale rol en zal verdiepen en vergroten.
*Flexibiliteit, Kracht, lenigheid en balans

Power Yoga

Poweryoga is een dynamische en fysiek intensieve vorm van yoga.
Enerzijds gericht op het verbeteren van flexibiliteit, kracht en balans in het lichaam, anderzijds op het laten stromen van de energie (prana flow) en ontspanning van de geest. ('yoga stills the fluctuations of the mind').

Bij Poweryoga worden de bewegingen gekoppeld aan de ademhaling ('vinyasa flow')
De houdingen (asana's) worden alleen korte tijd vastgehouden en zijn vloeiend met elkaar verbonden. Door de flow van adem, beweging en aaneenschakeling van houdingen ontstaat er warmte en opening in het lichaam,
Door de concentatie en focus op de adem geeft het ruimte en rust in de geest;
Poweryoga is meditatie in beweging!

*Flexibiliteit, Kracht, lenigheid en balans

Yoga Therapy

Veel sporten en nog steeds last van de rug? Zere schouders of stijve heupen die maar niet los willen komen? Dan biedt deze yogales misschien de uitkomst!

De een uur durende yogales is erop gericht het lichaam in lijn te brengen met biomechanische principes. Deze principes zijn gebaseerd op een “optimale blauwdruk” waarbij het lichaam zowel integreert als opent. De nadruk ligt in deze les op het fysieke en technische aspect van yoga waarbij deelnemers de mogelijkheid hebben meer inzicht te krijgen over hun lichaam en onderliggende neigingen die het lichaam weg nemen van de balans.

Yoga Therapy is open voor beginners en meer ervaren mensen en behandelt problemen met de rug, schouders, polsen en knieën.

Deze les biedt een beperkte therapeutische behandeling en is niet geschikt voor mensen met meer serieuze aandoeningen of blessures.
Bij twijfel is het raadzaam eerst een arts
te raadplegen.

*Flexibiliteit, Kracht, lenigheid en balans

Meditatie moment

Mobieltjes, hectiek, vergaderingen, files, gillende kinderen,
moe, uit balans, snel geirriteerd, doet niet datgene wat je echt inspireert……….. KOM TOT RUST BIJ EN DOOR JEZELF!

Met behulp van ademhalingstechniek, en begeleide visualisatie’s help ik je bij je eigen rust te komen, je
hoofd helemaal leeg te krijgen, en met vernieuwde energie weer in de wereld te kijken.
Kom langs, expirimenteer, en een 30 minuten later ben je een
paar essentiele handvaten rijker!!

“Het is fijn om inzicht te krijgen wat er zich op diepere lagen in onze binnenwereld afspeelt,….. om bij uw kern te komen.”

*Ontspanning en balans

Pilates I (beginner)

Een les die u een kijkje in de keuken geeft van de Pilates lessen waarin de basis principes worden uitgelegd. Wij noemen deze les Pilates Level I

Pilates II (intermidiate)

Pilates is een bewegingssysteem gebaseerd op de klassieke Pilates methode. De kernwoorden zijn: kracht (voornamelijk in buik en rug), coördinatie, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, houding, balans en controle over het lichaam. Verbeterde longcapaciteit en circulatie is een primaire focus. Intense workout, volgens een vast doordacht patroon, die blijvend doorwerkt in andere gebieden van uw leven. Kracht, lenigheid en de juiste verhouding tussen inspanning en ontspanning zijn de key elementen van Pilates Mat. Wij noemen deze les Pilates Level II. Flexibiliteit * Balans

Pilates III (advanced)

Pilates is een bewegingssysteem gebaseerd op de klassieke Pilates methode. De kernwoorden zijn: kracht (voornamelijk in buik en rug), coördinatie, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, houding, balans en controle over het lichaam. Verbeterde longcapaciteit en circulatie is een primaire focus. Intense workout, volgens een vast doordacht patroon, die blijvend doorwerkt in andere gebieden van uw leven. Kracht, lenigheid en de juiste verhouding tussen inspanning en ontspanning zijn de key elementen van Pilates Mat. In de Advanced class bouwen wij deze elementen verder uit naar een flow. Deze les noemen wij Level III Flexibiliteit * Balans

Pilates MEN ONLY

Pilates is een bewegingssysteem gebaseerd op de klassieke Pilates methode. De kernwoorden zijn: kracht (voornamelijk in buik en rug), coördinatie, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, houding, balans en controle over het lichaam. Verbeterde longcapaciteit en circulatie is een primaire focus. Intense workout, volgens een vast doordacht patroon, die blijvend doorwerkt in andere gebieden van uw leven. Kracht, lenigheid en de juiste verhouding tussen inspanning en ontspanning zijn de key elementen van Pilates Mat. Inmiddels hebben wij op de vrijdag ochtend in ons rooster een prachtig uitgebouwde les met enkel mannen, gedoceerd door Ruud. Deze les noemen wij Pilates Men Only.
Flexibiliteit * Balans * Kracht

Strength & Flex

Een Body & Mind work-out gericht op het sterker maken van het lichaam door middel van gevarieerde oefeningen. Een groot deel van de oefeningen is afgeleid van de Pilates methode. De les is een combinatie van zogenaamde core-training, stretch- en ontspanningsoefeningen. Een in- en ontspannende work-out!
*Flexibility, lenigheid en kracht

Pilates Reformer

De Reformer ondersteunt en balanceert uw lichaam, corrigeert evenwichtige spierspanning en geeft op een prettige manier ondersteuning aan de core (buik & rug). De Reformer functioneert als uitbreiding van het lichaam en stelt u in staat om de juiste spieren aan te spannen. Deze workout vereist enige kennis van Pilates Mat oefeningen. Flexibiliteit * Balans

Zorg voor water en een handdoek.